twilight-night

I går var jag på Twilight-night på stadsbiblioteket i Halmstad för att lyssna på vampyrexperten Anna Höglund, som föreläste om vampyrens historia, från de urtida myterna till dagens moderna hjältevampyr. I vanliga fall brukar jag sänka medelåldern rätt rejält då jag besöker kulturevenemang, så på sätt och viss måste det ses som uppfriskade att jag för en gångs skull hörde till de äldre besökarna. Egentligen är jag ingen inbiten Twilight-fan heller, även om jag läst alla böckerna (förstås), men Anna Höglund och hennes forskning kände jag till sen tidigare och jag har ju själv ett visst akademiskt intresse för skräck och vampyrer. Och det var faktiskt en riktigt bra föreläsning, även om jag kände till en hel del sen förr. Om man ska sammanfatta den moderna vampyrens historia lite kort kan man säga att allt är Lord Byrons fel, som genom att stå modell för Lord Ruthven i The Vampyre skapade stilmönstret för den litterära romantiska vampyren.
Dessutom hade jag tur i lotteriet och vann en fin liten Twilight-skrivbok. Den kan jag ju ha när jag ska gå Anna Höglunds sommarkurs Vampyrer och skräck på Linnéuniversitetet i sommar.

Och nu får jag lust att se den här filmen...


Kommentarer
Postat av: Carin Ö

tja, new moon var inte så värst imponerande bara som film, men den kanske är bättre om man (som du) har läst böckerna och har hela historien.

2010-05-14 @ 12:39:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0