tematrio - titelkvinnor

Temat för Lyrans tematrio den här veckan är damer i boktitlar, eller närmare bestämt tre romaner/noveller/texter med ett kvinnoförnamn i titeln. Det visade sig vara ganska lätt att få ihop.

Jane Eyre – Charlotte Brontë

En bok som jag sträckläste ett hett sommarlov. Jag älskar gotiken i Charlotte Brontës guvernantroman och hur mångbottnad den faktiskt är.

 

Till sängs med Frida - Slavenka Drakulić
En biografi om Frida Kahlo i romanform. Typ. Mycket fascinerande läsning är det hur som helst.

 

Carrie - Stephen King

Den här boken har jag analyserat både kors och tvärs, som en del i ett specialarbete och skräcklitteratur på gymnasiet, som B-uppsats på litteraturvetenskapen och som en del av D-kursen i samma ämne. Stephen Kings debut är ovanligt kort och koncentrerad, för att vara King. Och det är fortfarande en av hans bästa romaner.


Kommentarer
Postat av: Lyran

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte läst Jane Eyre - ännu...

2010-09-21 @ 19:19:53
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0