tematrio - barn/ungdomsböcker

När jag började som litteraturkritiker fick jag mer eller mindre av en slump ungdomslitteraturen på mitt bord. Och det kändes rätt bra, med tanke på att det är en genre jag redan sen tidigare var intresserad av och gärna läste från. Nu recenserar jag 10 – 15 ungdomsböcker per säsong. Men när Lyrans Tematrio vill att jag ska berätta om tre barn/ungdomsböcker väljer jag några från min egen barn- och ungdom.

 

 

1.       Katarina Taikons böcker om Katitzi var några av mina stora barndomsfavoriter. Jag tror att det här var bland de första böcker jag valde att läsa själv, och dessutom bland de första jag lånade på biblioteket (ett litet filialbibliotek inklämt i ett rum i källaren under skolbyggnaden). Jag var väldigt intresserad av främmande kulturer som liten, och Katitzis romska familj tjusade mig fullständigt. Jag funderar på att läsa om dem.

 

2.        Inger Edelfeldt – Juliane och jag. Jag fann den här boken vid precis rätt tid, då jag själv var en udda tonåring med alltför stor fascination för det ockulta och övernaturliga. Jag kände så totalt igen mig i Kim och Julians känslor och tankar och längtan efter något större än den grå vardagen. Naturligtvis ville jag också ha en egen Juliane. Tyvärr hittade jag aldrig någon.

 

3.        Nan Inger Östman – Rosettjakten. En stor del av min tonårstid tillbringades som bekant i stallet, och i en period mellan nio och tolv års ålder läste jag i stort sett bara hästböcker. Rosettjakten var nog en av de bättre. Den behandlar ett problem som förekommer inte bara i ridsporten utan i alla ungdomsidrotter, nämligen den fanatiskt pådrivande föräldern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0