tematrio - halloween

 

Även om Halloween officiellt är över är man ju inte riktigt säker, eftersom det mycket väl kan dyka upp en och annan trick or treater även i morgon eller på lördag. Medan jag väntar roar jag mig med lite läskig läsning, vilket också Lyrans Tematrio handlar om den här veckan. Berätta helt enkelt om tre skrämmande bra romaner/noveller!


 

1. Guillermo del Toros och Chuck Hogans The Strain. Kort efter att jag läst ut den här boken var jag på en fest, där strömmen plötsligt och oförklarligt försvann sådär kring midnatt. I ungefär tio sekunder i beckmörkret var jag fullständigt övertygad om att det måste vara vampyrerna som låg bakom och att de nu var på väg hit för att äta oss. Även om min rationella sida ganska snart tog över igen tog jag mig tämligen snabbt från huset till bilen då det var dags att åka hem.

 

2. Clive Barkers The Hellbound Heart. Kortromanen/långnovellen som ligger till grund för Hellraiser-filmerna. I boken är cenobiterna ännu mer vältaliga och möjligen ännu ondare. Det finns onekligen något extra läskigt med ett monster som du kan resonera med och som lyssnar på dig, men ändå kommer att slita dig i stycken till slut.

 

3. Novellen The Ten O’Clock People av Stephen King. Det går ju nästan inte att göra en sån här lista utan att ha med något av King. Den här novellen från samlingen Nightmares & Dreamscapes lär oss att det visst finns monster mitt ibland oss, det är bara inte meningen att vi ska se dem.


Kommentarer
Postat av: Lyrans Noblesser

Verkar lite för otäckt för mig!

2011-11-04 @ 14:08:15
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0