omläsningar

I vanliga fall är jag dålig på att läsa om böcker, också sådana som jag verkligen älskat. Jag har visserligen några lätt sönderlästa ex i min bokhylla, men eftersom det alltid kommer så himla mycket nytt och spännande finner jag att jag sällan tar mig tid för gamla favoriter.

 

En sak som ändrat på detta är bokcirklarna. Jag vet inte hur det kommer sig, men påfallande många av de böcker som cirklarna valt har varit sådana som jag själv redan läst. I vissa fall har läsningen inte legat så långt tillbaka i tiden och då har jag nöjt mig med att skumma igenom boken innan bokcirkelträffen. Med andra ligger läsupplevelsen kanske flera år bakåt i tiden och då har jag varit tvungen att läsa om. Och jag måste erkänna att det faktiskt varit riktigt givande.

 

För närvarande håller jag på att läsa om Markus Zusaks Boktjuven som nu inte är så värst gammal. Jag läste och recenserade den då den var helt ny, och tokälskade den nästan från första kapitlet. Nu när jag läser om den upptäcker jag betydligt fler detaljer, förundras över berättartekniken och språket.

 

Grejen med bokcirklar är också att jag kanske tvingas läsa om böcker som jag inte själv i första hand skulle välja att ta upp igen. En del visar sig vara bättre än jag minns dem, andra sämre, men det är ändå intressant att se hur läsupplevelsen faktiskt skiljer sig rätt mycket åt beroende på när och under vilka omständigheter man läste boken första gången.

 

Vad gäller för er andra? Hör omläsningar till vardagen eller är det något ni inte vill slösa tid på?


Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag borde kanske testa det där med omläsning.. Just nu blir det i alla fall ytterst sällan (läs: aldrig) tid till omläsning. Jag har så mycket oläst i bokhyllan...

2011-10-04 @ 19:43:47
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Gothique

Jag har också sjukt mycket oläst i hyllorna hemma. Innan jag började med bokcirklarna läste jag nästan aldrig om böcker heller, men det här har lite tvingar mig till det. Fast jag kan bli enormt rastlös av att tvingas läsa en "gammal" bok när det finns så mycket nytt som lockar.

2011-10-05 @ 15:02:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0