boksortering

För ett par veckor sen flyttade det in två par stora fina Billysar i vår lägenhet, något som var mycket välbehövligt eftersom de hyllor som redan finns är proppfulla. Dock har jag inte haft tid att sortera in böckerna i de nya hyllorna, inte förrän i dag det vill säga. Så det är alltså så jag tillbringar den här lördagen, med bokhyllor, böcker och rödvin.

 

Jag har mina böcker sorterade i kategorier; svensk skönlitteratur, utländsk skönlitteratur (översatt och på originalspråk), fantasy, skräck, science fiction, ungdomsböcker, poesi samt facklitteratur. Fantasy- och ungdomskategorin är de snabbast växande (eftersom min sambo också bidrar till tillväxten på fantasysidan och för att jag får många ungdomsböcker att recensera), men när jag höll på och sortera fann jag att det fanns en hel del böcker som föll inom båda kategorierna. Så nu funderar jag på om jag ska starta en ny kategori med ungdomsfantasy.

 

Det finns hyllutrymme till det, men frågan är om det inte skulle bli för mycket hårklyveri i en del fall. Eller kanske bara en fråga om hur jag själv uppfattar dem. Cornelia Funkes Bläck-trilogi är till exempel ungdomsböcker, men jag tycker att de funkar precis lika bra för vuxna, alltså vill jag gärna ha dem på den vanliga fantasyhyllan. Däremot tycker jag att författare som Melissa Marr och Maggie Striefvater skriver mer utpräglade tonårsböcker, som visserligen delvis har övernaturligt innehåll men också innehåller vanlig tonårsproblematik (läs kärlek). Ergo ungdomsfantasy. Jag tror att jag helt enkelt får fundera några varv till på det här…

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0