Handböcker i skrivandets ädla konst

Jag var på biblioteket här om dagen och letade efter skrivhandböcker. Med tre skrivarkurser på gång så behöver jag ladda upp med en hög nya övningar, och det är just detta jag hoppades finna i böckerna.
Jag botaniserade bland hyllorna och kom hem med två böcker, Birgitta Bouchts Det brinner en eld och Maria Gummessons Att skriva börjar här.
Båda har jag läst förr.
Det finns ett antal skrivhandböcker som jag alltid återkommer till. Att skriva börjar här är en av dem. Natalie Goldbergs Skriva med kropp och själ och Peter Gustav Johanssons Det sjunkna alfabetet är två andra. De är de bästa skrivhandböcker jag vet och definitivt de jag har haft mest nytta av.
Varför?
För att de inte kräver att man läser dem från pärm till pärm. För att man kan hoppa in där man känner för det, läsa en bit och sen lägga den ifrån sig och ändå få något värdefullt med sig. För att de är fulla med tips och övningar som faktiskt funkar. För att de inspirerar mig. Framför allt för att de inspirerar mig.
Så här sitter jag igen och bläddar igenom samma skrivhandböcker i jakt på någon övning som jag kanske har missat eller glömt bort.
För övrigt börjar min egen skrivhandbok, eller snarare skrivarcirkelhandbok, ta form.

Läser just nu: Christine Falkenland - Trasdockan

Kommentarer
Postat av: Josefin

Så bra att de är värda att köpas? Alltid bra med tips om nya skrivuppgifter. Tackar för det.

2007-01-15 @ 21:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0