Att skriva eller inte skriva...

Jag skrev inte mycket i går. Jag hade tid, jag satt framför datorn, men jag skrev inte. I stället satt jag och petade i en gammal novell, som jag själv tycker mycket om, men som jag ännu inte hittat något forum för, så att säga. Jag gillar den särskilt mycket eftersom den lyckas innefattar många av de saker jag vill skriva om, samtidigt som den är skriven på ett sätt som jag vill skriva på. Den känns som jag på toppen av min förmåga. Vad jag hela tiden frågar mig är varför jag inte skriver så oftare.

Det är det som är den stora frågan just nu. Vad ska jag skriva?Jag har drabbats av tvivel angående mitt nuvarande projektet. Är det verkligen den berättelse jag vill skriva? Känns den angelägen för mig? Är jag tillräckligt intresserad av den för att vilja lägga ner tid och energi på att skriva den?

Spelar det ens någon roll vad jag vill skriva? Är det inte viktigare att skriva? Det är det jag går och säger till alla mina elever. Och visst, jag är rätt bra på att bara skriva, utan något särskilt mål. Just nu har jag morgonsidorna och min dagbok. Men ändå. Allt det där känns som ett  "i stället för"-skrivande. Något jag pysslar med i stället för det jag borde skriva.

Så vad vill jag skriva?

Jag vill skriva vackert och poetiskt om det främmande och groteska.

Jag vill skriva underliga berättelser, märkliga berättelser.

Och jag vill skriva om det vanliga, det vardagliga, det som ibland känns större och livsviktigare än det egentligen är.

Men mest av allt vill jag skriva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0