Fikon och pepparmyntste

I helgen rymde jag iväg till Övraby på Österlen ihop med mina skrivarvänner från Författarskolan. Vi satte upp vår bas hos Ylva och fyllde två dagar med spännande diskussioner, skrivande, mysiga promenader, god mat, för mycket chokladgodis, fikon och pepparmyntste. En vitamininjektion rakt in i själen med andra ord. Och precis vad jag och mitt jojo-humör behövde.

Jag hade under veckan haft starka tvivel på om jag verkligen borde åka eller inte. Ingenting kändes riktigt bra och jag dök alltför ofta ner i djupa avgrunder. Jag mådde skit helt enkelt. Men jag steg upp i ottan lördag morgon, satte mig på tåget, tog mig till Malmö för att möta upp med några andra, och plötsligt släppte alltsammans. Sen kände jag mig hur harmonisk som helst hela helgen.

Jag läste i Julia Camerons bok Konsten att vara kreativ att prestationskrav är det värsta som finns när man ska göra något kreativt. Det blockerar, stänger av, dödar. Det blir bara ångest av alltsammans i stället.

Där är jag nu. I prestationsångesten. Jag kan knappt skriva något utan att tänka på vad det skulle kunna användas till, om det går att publicera, och om inte, varför ska jag då skriva det? Jag borde koncentrera mig på att skriva i stället, och vara nöjd med det. Det är det jag jobbar med just nu, att bli fri från prestationsångesten, att få tillbaka lusten och glädjen i att skriva.


Läser just nu: Christopher Priest - Skenverk

 



Kommentarer
Postat av: yelis

Om du inte redan läst Paolo Coehlo så kan jag rekommendera det....och Theodor Kallifatides...mycket bra författare, enligt mig...

2007-03-28 @ 17:31:33
URL: http://yelis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0