Plikt eller lust?

Ett romanprojekt som legat på is sen i februari har plötsligt börjat röra på sig igen. Scener och idéer dyker upp i huvudet på mig och jag hakar glatt på och skriver medan den roman jag hade tänkt skriva färdigt i höst ligger orörd. Det finns de som kan hålla på med tre, fyra romanprojekt åt gången, som kan hoppa mellan dem hur som helst och skriva lite här och lite där. Jag har aldrig trott på den metoden. När jag väl börjat på något försöker jag skriva färdigt det innan jag börjar på nästa grej. Men å andra sidan är det väl viktigare att man skriver än vad man skriver på. Och om jag verkligen har lust att skriva något annat än det jag borde så är det väl inte fel egentligen?
Jag vet också att det här sättet att tänka ligger bakom många ofullbordade romaner. Jag känner massor med skrivande människor som är fenomenala på att kläcka idéer och sen med liv och lust skriva tjugo sidor på raken. För att sen lägga det ifrån sig när den första inspirationskicken har sinat. Sen får de en ny briljant idé, skriver och överger. Och så plötsligt har man tio ofärdiga romaner i skrivbordslådan.
Kanske är det bäst att hitta någon form av mellanväg. Att ta tillvara energin och lusten i en ny idé är väl bra, bara man inte glömmer bort sitt ansvar för de saker man redan har påbörjat.
En roman på väg till förlaget är bättre än tio ofärdiga i skrivbordslådan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0