Gästspel på bloggen, Ann Ljungberg, författarcoach



I dag har jag en gäst här på bloggen, nämligen Ann Ljungberg. Ann är författarcoach, lektör och numera även bokförläggare, och allting sköter hon från en segelbåt. För närvarande är Ann ute på en bloggturné och min blogg är första anhalten den här veckan.
 
Du är något av en mångsysslare inom skrivarbranschen. Hur gick det till?
Har du gått någon särskilt utbildning eller är du självlärd?



Jag lärde mig bokstäver ur pappas Playboy när jag var 2 år och har sedan
alltid läst och skrivit. Studerade publishing i USA och har gått
Skrivarakademins författarskola, plus en hel del kortare skrivarkurser. Blev
lektör tillsammans med en mentor och har under de senaste 4 åren haft tid
att djupdyka i ämnet och utveckla mina färdigheter genom att jobba med ca
150 manus. Min universitetsutbildning som informatiker och systemvetare får
numera komma till pass för att hjälpa mig skapa struktur, men alla åren som
IT-konsult har jag lämnat bakom mig. Det här är mycket roligare! I höst
kompletterar jag min coachutbildning för att kunna göra ännu mer av mitt
författarcoachprogram.


Du har dessutom nyligen startar ett bokförlag, vilket innebär en hel del
väldigt varierande arbetsuppgifter. Hur mycket av arbetet med den
första utgivningen har du gjort själv?

Nästan allt utom att skriva boken! Jag har gett lektörsomdöme, varit
redaktör, gjort omslag och formgett inlaga, korrekturläst, fixat ISBN,
registrerat boken i bokdatabaser, gjort annonser för bokkataloger, lagt upp
förlagshemsidan, skickat pressmeddelanden osv osv. Claes Grill som har
skrivit boken - Jag dog i Barcelona - jobbar nu med föreläsningar,
boksigneringar, bokhandelskontakter, mässor, distribution av recensionsex
och sålda böcker osv. Det är mycket jobb runt en bok! Om det blir fler
böcker i framtiden har jag ett nätverk av duktiga korrläsare, redaktörer och
formgivare att anlita. En säljare skulle vara bra också!


Du skriver själv skönlitteratur. Finns det inte en risk att man blir
överdrivet självkritisk när man själv arbetar med att granska och
bedöma andras skrivande?

Jo usch! Jag får verkligen stålsätta mig för att inte gå tillbaka och ändra
varenda mening, det går långsamt för mig att skriva nu.


Har du något bra råd till dem som kämpar för att få sin bok utgiven?

Se till att du verkligen har något att berätta, att storyn är originell,
skriven med en unik egen röst. Väldigt många välskrivna och välformulerade
manus har tyvärr inte en chans hos förlagen eftersom de bedöms som
ointressanta. Våga lite mer!


Du hjälper många att uppfylla sina författardrömmar, men har du något
mål för ditt eget skrivande?

Jag jobbar med en roman och en faktabok - planerna för att färdigställa dem
flyttas fram med ett halvår i taget när jag låter för mycket annat komma
emellan :-) Och skrivarkalendern förstås, vi är precis klara med
Skrivarkalendern 2008 och tankarna på 2009 års upplaga börjar formeras. Det
bästa med en sådan bok är att den har en tydlig deadline som jag inte kan
rucka på själv - åren startar liksom första januari...

Varmt tack för att jag fick komma hit!
/Ann

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0