vampyrserier (favoriter just nu)

Jag har som sagt ägnat större delen av sommaren åt kursen Vampyrer och skräck, vilket resulterar i att jag läst ovanligt mycket vampyrlitteratur, både inom kursens ramar och utanför den. Trots att jag är en inbiten (ha!) vampyrfantast sen lång tid tillbaka var det ett tag sen jag verkligen frossade i litteratur om mitt favoritmonster. Just nu är jag särskilt förtjust i två olika vampyrserier: Charlaine Harris Sookie Stackhouse-böcker och Richelle Meads Vampire Academy.

 

Den senare upptäckte jag tack vare ett gäng unga vampyrfantaster som jag träffade på en Twilightnight i Halmstad för några månader sen och som varmt rekommenderade den. Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till en början, men när jag hittade första delen på stadsbiblioteket bestämde jag mig för att ändå ge den en chans. Och jag blev väldigt positivt överraskad.


I Vampire Academy heter huvudpersonen Rose och hon är dhampir, det vill säga halvvampyr, vilket innebär att hon saknar de flesta traditionella vampyregenskaperna. Hennes jobb är i stället att skydda fullblodsvampyrerna, kallade moroi, från de onda odöda vampyrena, strigoi (moroi och strigoi är förresten gamla rumänska ord för vampyr). Och mest av allt vill hon skydda bästa vännen Lissa, en vampyrprinsessa som är den sista av sin släkt. Att det här är skrivet för tonåringar råder det inget större tvivel om, och ibland tycker jag att det blir lite väl klyschigt. Men samtidigt gillar jag Rose väldigt mycket. Hon är en kaxig tjej, som inte är rädd för att säga vad hon tycker och tänker och som knackar ner killar lika ofta som hon flirtar med dem. Hon är på kant med det mesta i tillvaron, och är ofta på väldigt dåligt humör, samtidigt som hon är extremt lojal mot Lissa. Jag gillar också att serien innehåller mer action och blod än vad till exempel Twilight-böckerna erbjuder. Naturligtvis finns det en del romantik med också, men en oväntad twist i tredje boken gör alltsammans betydligt mer komplicerat.

Jag började inte läsa Charlaine Harris böcker om Sookie Stackhouse förrän efter första säsongen av True Blood, och var rätt länge skeptisk till den. Nu tycker jag att bokserien är bättre än TV-serien. En av mina främsta invändningar mot att börja läsa serien var att jag tyckte den påminde alltför mycket om Laurell K. Hamiltons Anita Blake-serie. Upplägget är ju nästan detsamma. Skillnaden är väl att i Hamiltons värld har vampyrer och andra övernaturliga varelser alltid varit kända för mänskligheten, men det är först i modern tid som vampyrerna fått rättigheter. Och den fjärde Sookie Stackhouse-romanen var verkligen väldigt Hamilton-lik, särskilt när varulvarna också börjat lägga sig i. Men medan Hamilton skenat i väg och förvandlat sina romaner till långa harranger av explicita sexscener och obegripliga metafysiska diskussioner, håller sig Harris på en mer jordnära nivå. Sookie är ingen superkvinna som Anita Blake (som jag gillade bättre på den tiden då hon slog ihjäl monster i stället för att ligga med dem), även om hon också har sina speciella förmågor. Jag gillar att Sookie gör vanliga saker ibland, att hon har vanliga problem också (som om det inte räckte med vampyrerna…). Jag hoppas att hon fortsätter med det, trots att hennes tillvaro blir allt mer invecklad.

Ingen av serierna kan egentligen klassificeras som skräcklitteratur, om man med skräck menar litteratur vars främsta syfte är just att inge läsaren med denna känsla. Jag tror inte att någon blir särskilt skrämd varken av Vampire Academy eller Sookie Stackhouse-böckerna. I stället använder författarna vampyrer (och andra övernaturliga varelser) för att uttrycka annat än skräck. Och jag undrar om det inte är just därför de blivit så populära. Trots de senaste årens vampyrboom är vi fortfarande förhållandevis få som gillar riktig skräck, som i saker som verkligen skräms. Vampyrer blev var mans monster först när de förlorat mycket av det som gjort dem just monstruösa, men behöll tillräckligt mycket av sitt främmande skimmer för att förbli lite småfarliga. Jag skulle nog inte ha intresserat mig för någon av de här serierna om de inte innehållit just vampyrer, men jag inser också att vampyrerna som presenteras brås mer på oss människor än på säg Dracula. Och på sätt och vis tycker jag att det är lite synd. Samtidigt så blir det förbannat underhållande litteratur.

Kommentarer
Postat av: Sara BE

Fin blogg! :) Jag blev också positivt överraskad av VA-böckerna. Har haft fyran på lut ett tag nu. Ska snart sätta tänderna i den (no pun intended, hehe).

2010-09-08 @ 09:39:52
URL: http://www.0glorybox0.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0