tegelstensutmaningen - uppdatering

Mellan jobb och julstök har det inte funnits särskilt mycket tid över till att blogga, eller ens läsa bloggar för den delen. Alltså missade jag nästan att tegelstensutmaningen från ord och inga visor nu är avslutad. Och jag måste säga att den för min del gick över förväntan.

 

Jag hann med både Dan Simmons Drood och Joyce Carol Oates Blonde och dessutom en bonustegelsten i form av Chimamanda Ngozi Adichies En halv gul sol. Allt som allt 2498 sidor. Det verkar som om min tegelstensskräck är botad…

 

Blonde var förstås, precis som så många redan påpekat för mig, en alldeles underbar bok. JCO är en stilistisk mästare som lyckas skildra också det mest obehagliga och känslosamma med återhållsamhet och precision. Och själva berättelsen sen! Till en början kunde jag inte låta bli att slå upp saker som skildrades i boken för att se om de var sanna eller inte, men ganska snart slutade jag med det och lät JCOs berättelse om Norma Jeane Baker tala för sig själv, en berättelse som på sitt sätt känns precis lika sann, även om inte allt stämmer till punkt och pricka överens med verkligheten.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0