ljudbokstips

Ljudboken fortsätter att vinna mark hos mig och numera lyssnar jag på runt 20 böcker om året. Här är några av mina favoriter från det här året.

 

Jonas Karlsson – Det andra målet

Jonas Karlsson gör en mycket lyckad inläsning av sina egna noveller. Bitvis är det till och med mer dramatisering än läsning. Det är spännande och fascinerande, inte minst då man allteftersom upptäcker att flera av novellerna hänger samman.

 

Frans G. Bengtsson – Röde Orm

Den här gamla klassikern vinner verkligen på ljudboksformatet, mycket tack vare Stephan Karlséns uppläsning, där han lyckas gjuta liv i alla karaktärerna och ge dem en egen omisskännlig röst (och ja, jag menar det bokstavligen). Karlsén är lite som en enmansteater. Att det sen är en rysligt rolig och spännande berättelse till att börja med gör ju inte det hela sämre.

 

Stephanie Meyer – Bree Tanners andra liv

Till skillnad från de flesta andra av Meyers romaner är den här alldeles lagom lång (eller snarare kort) för att funka som ljudbok. Fint och stämningsfullt uppläst av Mirja Turestedt. Jag har inte läst Meyer på svenska tidigare, men översättningen känns helt okej.

 

Muriel Barbery – Smaken

Matporr, kallade min sambo den här, och det ligger en hel del i det. Kanske lite för mycket beskrivningar för att funka som ljudbok, men å andra sidan är det mycket inlevelsefullt inläst och precis som Igelkottens elegans av samma författare är det en berättelse som är lätt att följa med i och som gör en glad. Uppläst av Kerstin Andersson.

 

Herta Müller – Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv

Förra årets nobelpristagare i litteratur gör sig förvånansvärt bra som ljudbok, även om det i början är lite svårt att hänga med i alla scenskiftningar och tidshopp. Irene Lindh läser romanen och lyckas förmedla både den absurda humorn och allvaret i berättelsen.


Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Jag läste också Smaken som ljudbok, men blev inte alls lika förtjust. man skulle kunna tro att Smaken var en bok helt i min smak.. hehe.. böcker med matporr slukas, men just den här kändes... för mycket..

2010-10-15 @ 10:10:33
URL: http://bokomaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0