te + böcker = teböcker!

En passion som jag (och min sambo) verkar dela med många andra bokbloggare är den för te. Te tycks helt enkelt höra ihop med böcker. Är det taskigt väder ute? Gör inget, det är bara till att krypa upp i soffan/sängen/favoritfåtöljen med en bra bok en varm kopp…just det, te.

 

Hos oss dricks det te åtminstone tre gånger om dagen, till frukost, eftermiddag och kväll, och det är lösbladste som gäller. Tepåsar brukas bara i undantagsfall. Särskilt till kvällskoppen är det i stort sett obligatoriskt med en bok. På helgerna brygger vi gärna en extra stor kanna med te och sitter kvar i sängen i minst en timme, medan vi läser och smuttar på våra koppar med te.

 

När man då har en passion för både böcker och te är det inte så konstigt om man börjar intressera sig för böcker om te. De är inte så rysligt väl förekommande, men de finns och jag tänkte här presentera några av mina favoriter.

 

Med smak av te är en bok som innehåller lite av varje, recept, tefakta och stämningsfulla essäer. Dessutom full av fina bilder. Recepten i fråga handlar mest om mat, där te i olika smaker och former utgör en av ingredienserna. Men eftersom mycket av det är kötträtter och jag är vegetarian har jag inte lagat särskilt många av dem. Potatismoset med topping kryddad med rött te är dock en favorit. Men det är essäerna av Jan Sigurd som är den stora behållningen. Sigurd berättar skrönor och anekdoter från världens alla hörn, ofta självupplevda och alla med te som gemensamt tema.


Afternoon Tea innehåller inga essäer och mycket lite fakta. Däremot är den proppfull med härliga recept, alla på mumsiga tillbehör till just te, och massor av bilder att dregla över. Som det kakmonster jag är har jag förstås testat de flesta av de här recepten och alla har varit supergoda. Personliga favoriter är sconsen (med mycket smör och grädde i), Chocolate Tea Bread och Lemon Cake. Dessutom känns hela boken så väldigt brittisk, trots att författarna är svenska.

 


Te – Från Sencha till Lapsang är, enligt min sambo, den ultimata teboken. Fullproppad med fakta är den en tenörds våta dröm. Här snackar vi inte bara svart, grönt eller rött te. Nej, den här boken går in på djupet. Vi snackar sencha, oolong, assam och darjeeling, bladkvalité och grad av oxidering, tekannans och koppens betydelse för ett lyckat te. Det som inte går att läsa om te i den här boken är antagligen ändå inte värt att veta. Här finns också beskrivningar av olika sociala sammanhang där te spelar en central roll, som den japanska teceremonin och, förstås, afternoon tea. Har man inte varit tesnobb innan finns det risk att man blir det efter att ha läst den här boken.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0