lite torterad skinka, någon?

Jag kan lika gärna börja med att erkänna att jag redan är vegetarian och har varit det ett tag. Med andra ord, jag äter inte djur. Så varför läsa den här boken i så fall? Delvis för att jag inte anser att det faktum att jag inte själv äter kött fritar mig från skyldigheten att ta reda på hur kött (och mat i allmänhet) produceras. Och delvis, förstås, för att det alltid är bra att ha några väl pålästa argument till hands när folk frågar varför jag är vegetarian. För den frågan dyker oundvikligen upp så fort man äter i ett nytt sällskap. Jag som ickeköttätare måste alltid förklara och försvara mitt val, vilket jag i och för sig gärna gör eftersom jag faktiskt gjort ett medvetet val i att avstå, medan köttätarna å andra sidan inte behöver förklara något alls. Köttätande är normen, och det räcker tydligen som argument.

 

Jonathan Safran Foer däremot vänder på frågeställningen och frågar varför man ska äta kött. Han går till botten med frågan, granskar den ur flera kulturella vinklar, undersöker djurhållningen på plats och intervjuar både småbönder och slakteriarbetare, analyserar statistik och ekonomiska beräkningar, och varvar dem med personliga erfarenheter och reflektioner. Han låter företrädare för båda sidor komma till tals argumenterar inte emot någon av dem. Och det är just det som gör den här boken trovärdig. Det är ingen stridsskrift, ingen propaganda. Bara ett långt svar på frågan: Varför äter vi djur?

 

Tyvärr hittar han inte särskilt många hållbara argument för en utbredd köttkonsumtion. Tvärtom blir det sorgligt uppenbart att det sätt på vilket vi massproducerar kött, både i USA och i Europa, inte bara är direkt uselt för djuren, utan också för oss själva. För det är köttindustrin som är den stora boven här, inte köttätandet i sig. Det är JSF noga med att påpeka. Att äta kött kanske inte automatiskt är fel (men att äta överdrivet mycket av det är det, oavsett vad), men att äta kött från djur som fötts upp under de omständigheter vi har i dag är det definitivt. Det är fel av såväl etiska, miljömässiga, ekonomiska och hälsomässiga skäl. Det finns i stort sett inga positiva aspekter alls. Förutom att vi får massor av billigt kött då. Men det låga priset är egentligen bara en illusion, visar JSF, det verkliga priset betalar vi genom ökade sjukvårdskostnader, miljöförstöring och utarmning av naturresurser.

 

Det är ironiskt att vi i dag lever i ett samhälle där vi lägger ner mer tid på att välja pensionsfonder, vårdcentral, bredband, mobilabonnemang, bank och tusen andra mer eller mindre oviktiga saker, än vi gör på att välja det allra mest basala, nämligen maten vi stoppar i oss. Och det är ju det som köttindustrin har lärt sig att utnyttja. För så länge vi köper falukorv och kotletter av gammal vana, utan att tänka på vad det innebär i ett större perspektiv, så kan de fortsätta med sina förkastliga system där djur i första hand betraktas som en produkt och inte som en levande varelse. Vi kan välja att fortsätta blunda för det, och köra på som vanligt. Eller så kan vi göra ett aktivt val. För det här problemet kommer inte att försvinna bara för att vi tycker att det är jobbigt att erkänna det. Vi kan inte smita från vårt ansvar här. Som Jonathan Safran Foer själv uttrycker det: ”Jag (kunde) mycket väl ha sett annorlunda på att äta djur om jag levat i en annan tid eller på en annan plats. Men i detta globaliserade nu finns det inga andra platser.”

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0