böcker om böcker del 3

Den före detta vagabonden Ivan och den italienska arvtagerskan Francesca träffas av en slump och bestämmer sig för att öppna bokhandel som bara erbjuder bra romaner. De döper den till Au Bon Roman, det vill säga  ”En god roman”.  Romanerna i sortimentet väljs ut av en hemlig kommitté bestående av framstående franska författare. Till allas förvåning visar sig bokhandeln bli en succé. Men inta alla gläds åt Au Bon Romans framgångar. Både i dagstidningarna och på nätet pågår en intensiv hatkampanj som anklagar bokhandeln för snobberi och elitism. Ivan och Francesca låter sig inte nedslås, men när tre av de åtta medlemmarna i den hemliga kommittén blir attackerade, bestämmer de sig för att kontakta polisen.

 

Vem har inte fantiserat om en ”Drömbokhandel” när man stått upp till öronen omgiven av deckare, självhjälpsböcker, LCHF-kokböcker och högar av 50 Shades of Grey? Jag erkänner mig i alla fall skyldig. Ibland kan jag bli så innerligt trött på förlagens marknadsföringsmaskiner som strävar efter att få alla människor att läsa samma böcker, oavsett om de är värda att läsas eller inte. Jag älskar att Ivan och Francesca vågar göra uppror mot bästsäljarhysterin. Jag tycker att fler bokhandlare borde göra det.

 

Efter förra månadens bok och böcker, De besatta, trodde jag inte att jag skulle hitta något litteraturnördigare. Men den här boken lyckas. Det är en ständig namedropping och visst blir jag sugen på att läsa allt de rekommenderar, i slutet finns en användbar litteraturlista. Tyvärr visar sig få av de goda romanerna finnas på svenska. Det är tydligt att Cossé verkligen vill rikta sig till de sant litteraturintresserade. Vilka andra skulle stå ut med så många referenser till olika författare och böcker, och dessutom finna dem intressanta? Sen är det ju också så att jag bryr mig mer om bokhandeln än personerna som driver den. Det är inte karaktärerna som är det intressanta här.

 

Romanen kan också användas för att diskutera just det här med kvalité inom litteratur, och kultur över huvud taget. Är det verkligen så viktigt? Bokhandelns motståndare tycker inte det, dess anhängare anser att god välskriven litteratur är lika viktig som luften vi andas. I romanen blir det också tydligt att man inte sätter sig upp mot marknadskrafterna ostraffat. Men jag undrar om det egentligen skulle ha väckt så mycket ont blod att ta ställning för kvalitetslitteratur, å andra sidan har vi ju politiker på toppnivå i Sverige som på inte fattar meningen med smal kultur, så … 

 

Men det som Drömbokhandeln” mest av allt gör, och som jag älskar, är att den erkänner litteraturens betydelse för människan. Genom litteraturen kan vi känna och uppleva saker som vi aldrig kommer i närheten av i verkliga livet, och det gör oss större som människor.  


Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Den boken handlade jag till mig själv i julklapp :)

2013-01-01 @ 22:16:22
URL: http://vastmanbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0