skriv människa, bara skriv!

 

I ett försök att pigga upp mig själv i det kalla grå februarivädret köpte jag mig ett nummer av den nya tidningen ”Skriva”. En tidning som enligt egen utsago är full av inspirerande tips och spännande läsning för de av oss som älskar att just skriva.

 

Men går det verkligen att fylla en hel tidning med enbart skrivande?

 

Efter att ha läst igenom de flesta artiklarna så är min uppfattning ganska blandad. Visst, det finns en hel del av intresse här. Intervjuerna är bra, och jag gillar verkligen att läsa om hur de etablerade författarna ser på sitt skrivande. Men skulle inte en sådan artikel lika gärna kunna platsa i säg ”Vi Läser”? Störst behållning får jag av de ”vitamininjektioner” för ditt skrivande som Stewe Claesson, Sara Gordon, Gunnar Ardelius och Åsa Lantz levererar. En del råd är ganska basic för oss som hållit på med skrivandet i några år, andra känns fräscha och lockande. Artikeln om hur man får nyårslöftet om att skriva en bok att hålla fick mig mest att skratta. Skriva och ge ut en bok på ett enda år, liksom! Har ni ens en aning om hur långsam bokbranschen är? Man ska vara glad om man som debutant "bara" behöver vänta ett år mellan kontrakt och utgivning. För att inte tala om den tid det faktiskt tar att skriva, redigera och korrläsa boken. Bloggskolan var också ganska intressant, om än inte så verklighetsorienterad. Jag har ännu inte träffat på en blogg som innehåller faktarutor…

 

På det hela taget är det en fin och inbjudande tidning, men jag har svårt att se vem den riktar sig till. Alla hobbyskribenter därute? Eller till de av oss som tar skrivandet på lite större allvar? Och frågan är hur många nummer som går att få ihop utan att upprepa sig.

 

För egentligen så finns det ju bara en enda grundläggande sanning när det gäller skrivandet. För att bli bra på att skriva, måste du skriva. Det finns inga genvägar. Det spelar ingen roll hur många handböcker och inspirationstidskrifter man läser om du inte omsätter det i praktiken. Och efter mina snart sju år som cirkelledare i kreativt skrivande har jag märkt att det oftast är just där som skon klämmer. Jag blir ofta ombedd att tipsa om bra skrivhandböcker, och det gör jag gärna. Men när jag sen frågar om de lyckats skriva något också blir svaret ofta ett urskuldande leende och ett nej. Jag har haft cirkeldeltagare som på fullt allvar blivit förnärmade när jag säger åt dem att de faktiskt måste skriva hemma också. ”Men det hinner jag ju inte!” Nähä, men då kan du ju glömma den där boken du pratar om att skriva, för det kommer ju uppenbarligen aldrig att hända.

 

Fast på sätt och vis förstår jag dem. Det är ju mycket lättare att sätta sig ner med en snygg tidning och drömma lite, i stället för att starta datorn eller ta fram skrivblocket och faktiskt försöka få något verkligt gjort.


Kommentarer
Postat av: wilgot

Håller med dig, skriv människa, bara skriv! Om det ska bli en bok förstås... Ärligt talat, vad är poängen med en hel tidning om skrivande? Det är väl nåt stort förlag som matar ut den åt alla drömmande bokälskare som vill byta roll med författaren och tror sig kunna komma närmare med en blaska i näven. Lättförtjänta pengar av förlaget, nästan som att råna en pensionär...vilket är lite fattigt. Haha, hoppas att jag har rätt i min sågning, annars får jag väl äta upp skiten vid senare tillfälle. Klart att drömmar ska hållas vid liv, lycka till därute!

2012-02-17 @ 00:23:57
URL: http://wilgotwrites.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0